Akupunkter

Vi anvender akupunktur på klinikken

Enten i kombination med anden behandlingsform eller som enestående behandling. Akupunkturen bruges til at afspænde overbelastede muskler, fremskynde kroppens egen ophelingsproces. Desuden er akupunkturen kendt for sin smertestillende virkning. Virkningen bygger på, at kroppens eget morfinsystem aktiveres ved akupunktur.

Der frigives hormonstoffer, de såkaldte endorfiner, som er kroppens egen morfin.

​​Det virker smertestillende og beroligende og er uden bivirkninger. Ved akupunktur sker en kraftig forøgelse af kroppens immunstoffer, fx kan antallet af hvide blodlegemer stige til det 3-4 dobbelte efter akupunktur. Og de røde blodlegemer til det dobbelte.

​Nålene aktiverer og stimulerer

Gennem nåleakupunktur stimuleres kroppens naturlige evne til at helbrede sig selv og derved fungere bedre. Akupunktur anvendes til at accelerere immunforsvaret og til at afhjælpe førdøjelsesproblemer, luftvejslidelser, lændesmerter, frossen skulder, mensesforstyrrelser, kvalme under graviditet etc. Endvidere kan nålebehandling også virke afspændende ved stressrelaterede symptomer, afhjælpe søvnbesvær, støtte op om terapeutiske processer samt inddrages som strategi under rygestop og alkoholafvænning.

Diagnose og effekt

Akupunkturbehandling bør som udgangspunkt bygge på kortlægning af sygehistorien samt en grundig objektiv undersøgelse evt. suppleret af oplysninger fra egen læge og hospital. For at kunne stille en endelig diagnose vil en konsultation ofte blive fulgt op med røntgenbilleder samt CT- eller MR-skanning. Som hovedregel bør der være effekt af akupunkturbehandling, senest efter tre behandlinger. Ved effekt kan et længere behandlingsforløb, blive aktuelt, hvor antallet af behand-linger aftales individuelt - specielt ved kroniske lidelser. Det må anbefales, at man gennem hele behandlingsforløbet følges af samme læge/akupunktør.

WHOs akupunkturliste

Verdens Sundheds Organisationen, WHO har udarbejdet en liste over lidelser, hvor akupunkturen er særlig velegnet:

• Luftvejssystemet fx astma og bronkitis.
  • Mave-tarmsystemet fx hikke, diarré, tarmslyng, forstoppelse, mavesyre og mavesår.
  • Øjensygdomme fx nethinde betændelse, nærsynethed hos børn og grå stær.
  • Nerve- og muskellidelser fx gigt, iskias, migræne, lænde- og nakkesmerter samt myoser.
  • Andet fx blodkredsløbet, lammelse efter slagtilfælde og smerter efter piskesmæld.​

Besøg os på​

Facebook​

Følg med på vores Facebookside, hvor vi løbende opdaterer om nyheder mm.​